De personenbelasting

Recentste update: 30 juni 2015

De belastingaangifte
02/57.257.57, het telefoonnummer van het contact center van de FOD Financiën

Belastingen

Iedereen die meer dan een bepaald bedrag verdient, moet belastingen betalen. Deze grens wordt onder andere bepaald door de belastingvrije som waar iedereen recht op heeft en het aantal personen ten laste.

Iemand is voor de belastingen ten laste als die persoon deel uitmaakt van je gezin en minder dan € 4490 (of € 5700 voor een gehandicapte) heeft verdiend in het jaar waarop je wordt belast. Normaal kan enkel rechtstreekse familie (kinderen, ouders, grootouders, kleinkinderen) ten laste worden genomen. Per persoon (kind) ten laste verhoogt de belastingvrije som.

Als je alleenstaande bent met één of meerdere kinderen ten laste dan heeft u recht op een bijkomende toeslag op de belastingvrije som van € 1500.

Jouw belastingvrije som wordt berekend door de belastingsdienst. Je moet daar dus zelf niets voor doen.

Alleenstaand ouderschap en de belastingen

Co-ouderschap en de belastingen
Alleenstaande ouder en de belastingen
Onderhoudsgeld en de belastingen

De belastingvrije som wordt verhoogd voor elk kind dat je ten laste hebt. Daarbovenop is er nog een extra verhoging voor alleenstaanden met één of meerdere kinderen ten laste. Voor aanslagjaar 2015 (inkomsten 2014) bedraagt die extra toeslag € 1500. In principe kan dat voordeel enkel worden toegekend aan de ouder bij wie de kinderen hun fiscale woonplaats hebben. Onder bepaalde voorwaarden kan het belastingvoordeel voor kinderen ten laste echter worden verdeeld onder beide ouders. Dat is de zogenaamde fiscale co-ouderschapsregeling.

  • Je maakt geen deel uit van hetzelfde gezin als de andere ouder van het kind
  • Je oefent samen het het ouderlijk gezag uit over jullie gemeenschappelijke kinderen
  • De huisvesting van deze kinderen is gelijkmatig verdeeld over jou en de andere ouder op grond van een rechterlijke beslissing of een geregistreerde overeenkomst waarin uitdrukkelijk vermeld is dat de huisvesting van de kinderen gelijkmatig verdeeld is over beide ouders en dat er een gezamenlijke uitoefening is van het ouderlijk gezag. Dat moet uiterlijk gebeurd zijn op 1 januari van het aanslagjaar. Als het om een overeenkomst gaat moet er ook uitdrukkelijk vermeld zijn dat jullie bereid zijn om de toeslagen op de belastingvrije som voor de betrokken kinderen te verdelen.
  • Geen van jullie beide maakt gebruik van de belastingaftrek voor onderhoudsgeld.

Onderhoudsgeld dat jouw ex-partner voor jou betaalt, moet je invullen in de belastingbrief. Het is immers een vorm van inkomsten. Je wordt er wel niet volledig op belast. Onderhoudsgeld dat betaald wordt voor je kinderen moet je niet invullen. Dat geld is immers niet voor jou, maar is een inkomst voor je kinderen en moet op diens belastingaangifte worden ingevuld.

Als je zelf onderhoudsgeld betaalt, kan je dat aftrekken van je netto belastbaar inkomen, als je aan volgende voorwaarde voldoet.

  • Er moet een onderhoudsverplichting zijn.
  • Geen deel uitmaken van het gezin aan wie de onderhoudsuitkering wordt betaald.
  • De onderhoudsuitkering moet regelmatig worden betaald.
  • Je moet (bv. met rekeninguittreksels) kunnen bewijzen dat je onderhoudsuitkeringen betaalt.

De belastingaangifte invullen

Belastingaangifte indienen
Tax-on-web: online je belastingaangifte invullen
Papieren aangifte
Papieren aangifte: voor 30 juni. Online aangifte: voor 15 juli

De belastingaangifte invullen is meestal niet iets waar je met plezier aan begint. Ten laatste eind mei zou je hem moeten krijgen.

Geen belastingbrief gekregen terwijl je er normaal wel é:én krijgt? Vraag hem dan zelf aan. Doe dat voor 1 juni.

Fout ontdekt nadat je je belastingaangifte hebt verstuurd? Neem dan zo snel mogelijk contact op met je belastingkantoor.

Hou alle inkomstenfiches (van je werkgever of vervangingsinkomen en fiscale attesten (bv. van de kinderopvang) die vanaf maart worden bezorgd goed bij. Ze zijn nodig om de belastingbrief correct (en zo voordelig mogelijk) in te vullen. Meestal moeten ze worden meegestuurd met de belastingbrief.

Hulp nodig bij het invullen van de belastingbrief? Als je hulp inroept, zorg dat je volgende documenten zeker bij de hand hebt:

  • inkomstenfiches (lonen, werkloosheidsuitkering, vervangingsinkomen bij ziekte...
  • attesten en diverse overzichten (hypothecaire lening, levensverzekering, giften, pensioensparen, uitgaven voor kinderopvang, onderhoudsgeld, dienstencheques...)
  • aanslagbiljet van vorig jaar
  • aanslagbiljet van de onroerende voorheffing
  • je identiteitskaart
  • origineel aangifteformulier en het voorbereidend document bij de aangifte

Je kan bij een aantal instanties terecht voor het invullen van je belastingaangifte:

  • Bij een boekhouder (tegen betaling)
  • Ga ermee naar de vakbond of het ziekenfonds. Vaak hebben zij een dienst om je te helpen met de belastingaangifte.
  • Ga naar het lokale belastingkantoor. De adresgegevens staan op je belastingbrief.
  • In mei en juni worden er door veel gemeentes zitdagen georganiseerd waar je hulp kan krijgen bij het invullen van je belastingaangifte.

Het aanslagbiljet

Het aanslagbiljet

Met het aanslagbiljet laat de belastingsdienst je weten of je nog belastingen moet bijbetalen. Het kan natuurlijk ook zijn dat je al teveel belastingen hebt betaald. Dan krijg je geld terug. Je aanslagbiljet is altijd de afrekening van de belastingaangifte van het vorige jaar en gaat over de inkomsten van twee jaar geleden.

Hou je aanslagbiljet goed bij. Soms heb je het nodig om bv. je inkomen te bewijzen. Je bent sowieso wettelijk verplicht het aanslagbiljet minstens zeven jaar bij te houden.

Geen aanslagbiljet gekregen?

  • Je kan zelf een kopie van je aanslagbiljet afdrukken via My Minfin.
  • Je kan een afschrift van je aanslagbiljet aanvragen door te bellen naar het Contact center via 02/57.257.57.
  • Je kan een kopie van je aanslagbiljet krijgen bij uw belastingkantoor. De contactgegevens daarvan staan ook op je belastingaangifte.

Je kan je aanslagbiljet aanvechten als je denkt dat er een fout is gebeurd. Daarvoor moet je altijd een schriftelijk bezwaarschrift sturen naar de bevoegde gewestelijke directeur. Het adres staat op het aanslagbiljet. Het ontvangstbewijs dat je toegestuurd wordt, bevestigt enkel dat je bezwaarschrift goed is aangekomen. Het betekent niet dat je klacht is aanvaard. In dat bezwaarschrift zet je duidelijk waartegen je protesteert en waarom je ertegen protesteert. Vanaf de dag dat het aanslagbiljet is verzonden (dus niet wanneer je het hebt aangekregen) heb je 6 maanden de tijd om een bezwaarschrift op te sturen.

Minder belastingen betalen?

Belastingvoordelen

Er zijn een aantal uitgaven waardoor je minder belastingen moet betalen. Ze noemen dat ook "uitgaven die recht geven op belastingsaftrek". Daarmee wordt bedoeld dat er een bepaalde som wordt afgetrokken van het totale belastbare netto-inkomen waardoor je minder belastingen betaalt. Daarnaast zijn er nog een aantal specifieke gevallen waarbij je korting of een vrijstelling kan krijgen op een aantal belastingen.

Kinderopvang
Belastingvermindering voor kinderopvang
De meeste kosten die je maakt voor het opvangen van kinderen jonger dan 12 jaar (of tot 18 jaar als je een gehandicapt kind hebt), kunnen van de belastingen worden afgetrokken. Er zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Hou goed de verschillende fiscale attesten bij. Als je van meer dan één soort kinderopvang gebruik hebt gemaakt, tel je de verschillende bedragen op en vul het resultaat in op de belastingbrief. De fiscale attesten stuur je mee met de belastingbrief. Als je kind jonger is dan drie jaar kan je kiezen. Ofwel geef je de kosten van kinderopvang aan op de belastingbrief en kan je genieten van de belastingvermindering. Als je geen gebruik maakt van betalende kinderopvang, dan heb je recht op een verhoging van de belastingvrije som.
Je moet de verhoging van de belastingvrije som voor kinderen jonger dan 3 jaar zelf aanvragen door de juiste codes in te vullen in je belastingaangifte.
Dienstencheques en
PWA-cheques
Belastingvermindering voor het gebruik van dienstencheques en PWA-cheques
Je kan gebruikte PWA-cheques op naam en dienstencheques aftrekken van de belastingen.
Onderhoudsgeld
Belastingvermindering voor het beatlen van onderhoudsgeld
Onder bepaalde voorwaarden mag je onderhoudsgeld dat je betaalt tot 80% aftrekken van de belastingen.
Woonbonus
Belastingvermindering voor de enige en eigen woning: de woonbonus
Belastingvermindering voor een hypothecaire lening
Wie een hypothecaire lening afsluit voor het verwerven van een eigen en enige woning, kan een belastingvermindering krijgen gedurende de looptijd van de lening. De eerste tien jaar kunt u zelfs een verhoging van die belastingvermindering krijgen.
Pensioensparen
Belastingvermindering voor pensioensparen
Als het kan, is het zeker verstandig om nu al aan je pensioen te denken. Je kan bij banken en verzekeringsmaatschappijen kiezen uit verschillende manieren om aan pensioensparen te doen. Het is vooral interessant omdat pensioensparen tot een bepaald bedrag aftrekbaar is van de belastingen. In 2014 kon je voor € 940 per jaar aan pensioensparen doen.
Giften
Belastingvermindering voor giften
Giften van minstens € 40 aan erkende instellingen met een wetenschappelijk, cultureel, sociaal of humanitair doel kunnen van de belastingen worden afgetrokken. Ook hier geldt dat je de fiscale attesten goed bijhoudt. Als je een bepaald attest niet hebt ontvangen, contacteer dan de instelling met de vraag of ze een duplicaat van het fiscaal attest kunnen toesturen. Tel de verschillende bedragen op en noteer het resultaat op je belastingsbrief.
Groene fiscaliteit
Belastingvermindering voor enegiebesparende uitgaven
Belastingvermindering voor dakisolatie
Buiten voor het installeren van dakisolatie, zijn er geen belastingvoordelen meer voor nieuwe energiebesparende uitgaven. Als je die echter in het verleden hebt gedaan, en je had recht op een belastingvoordeel, dan is het mogelijk dat je dat recht behoudt. Kijk het na op bovenstaande website.