De hele maand oktober staat in het teken van borstkanker en er worden tal van acties georganiseerd. Op 26 oktober is het bijvoorbeeld Breast Cancer Awareness Day of Pink Ribbon Day, een dag die in het teken staat van de strijd tegen borstkanker. De bedoeling van vzw's zoals Pink Ribbon en Think-Pink is informeren, sensibiliseren en het financieren van wetenschappelijk onderzoek aan de hand van inzamelacties en campagnes. Daarbij zorgen ze ook voor de ondersteuning van borstkankerpatiënten en hun omgeving.

breast cancer awareness for web small Waarom die internationale dag?

Ongeveer 25 jaar geleden werd er amper gepraat over borstkanker: veel vrouwen overleden aan de ziekte, maar er rustte een groot taboe op het onderwerp. Evelyne Lauder, schoondochter van cosmetica-directeur Estée Lauder besloot om daar verandering in te brengen en zette met succes de eerste ‘Breast Cancer Awareness’-campagne op poten in de Verenigde Staten. Het typerende roze lintje werd voor het eerst gebruik in 1991 tijdens de New York City Race, een marathon waar elke deelneemster een lintje opgespeld kreeg om borstkanker meer onder de aandacht te brengen

Volgens het World Cancer Report van 2014, uitgevoerd door het International Agency for Research on Cancer (het IARC) worden vrouwelijke kankerpatiënten vooral dodelijk getroffen door borstkanker. Bij mannen is dat longkanker. Het aantal overlijdens als gevolg van kanker bedraagt 8,2 miljoen, waarvan 3548.000 vrouwen. In België leed in 2012 17% van de 65-plussers aan kanker. Vrouwen krijgen dus vooral borstkankers, gevolgd door dikkedarmkankers en longkankers. Borstkanker kan eenvoudig opgespoord worden door zelf een borstonderzoek uit te voeren of door jezelf te laten screenen door je huisarts en is dus een kanker die vrij vroeg te detecteren valt als je regelmatig op controle gaat. Vrouwen tussen de 50 en de 69 die regelmatig gescreend worden, lopen 23% minder risico om te overlijden aan de ziekte. Het is dus belangrijk om vrouwen daar bewust van te maken. Op www.kankerregister.org kan je meer statistieken raadplegen.

Pink Ribbon België

In België neemt Pink Ribbon de vorm aan van een mediaproject: Sanoma Media Belgium (bekend van o.a. magazines zoals Flair, Libelle en Feeling) besloot zich mee in te zetten tegen borstkanker in 2006. Vandaar het ontstaan van de Pink Ribbon-magazines. Vijf jaar later ontstond het Belgische Pink Ribbon fonds binnen de Koning Boudewijnstichting voor beheer van fondsen. Dit zijn grote, nationale projecten die steevast op veel steun kunnen rekenen en hiermee vergaarde het fonds grote bekendheid. Uiteindelijk werd in 2013 de vzw Pink Ribbon opgericht, een onafhankelijke organisatie die de vele campagnes, acties en evenementen rond borstkanker in België coördineert. Dit gebeurt vaak in samenwerking met andere organisaties zoals Think-Pink en Stichting tegen Kanker.

Deze instellingen willen borstkanker de wereld uithelpen door middel van preventie, sensibilisering en verspreiding van kennis over borstkanker. Er rust nog altijd taboesfeer op het spreken over kanker. Door dialoog en het doorbreken van het taboe kan er kennis opgedaan worden en zijn vrouwen meer geneigd om zelf regelmatig aan controle te doen via een borstonderzoek. Ook is er volgens de vzw's te weinig aandacht voor het psychologische proces van een vrouw die tegen borstkanker strijdt. Er wordt in ziekenhuizen teveel de nadruk gelegd op de behandeling, terwijl patiënten vaak kampen met heel wat vragen over hun haarverlies, hun toekomst en hun relaties. Vaak trekken vrouwen zich terug, wat niet alleen nefast is voor de (chemo)therapie, maar ook voor hun omgeving en zichzelf.

Logo 25 jaar PR 0

Bron: http://www.pink-ribbon.be

Acties

Eén van de belangrijkste acties in oktober is de Think-Pink/Pink Ribbon lintjescampagne: beide organisaties zorgen voor sensibilisering door de lintjes te verspreiden over handelaars over het hele land. Door een lintje te kopen zorg je voor meer 'borstbewustzijn' en de opbrengst gaat integraal naar een fonds dat wetenschappelijk onderzoek naar borstkanker financiert. Meer info over Think-Pink vind je hier. Meer info over de Pink Ribbon-lintjes vind je hier. Voor donaties: http://www.think-pink.be/nl/info/steun-ons.

In 2008 ging Think Pink van start met de Geef om Haar-campagne, waarbij je je haar kan doneren aan een borstkankerpatiënt die het nodig heeft. Zo kunnen ook vrouwen die het financieel moeilijker hebben, een pruik aankopen. Lees hier meer over Geef om Haar en hoe je je steentje kan bijdragen.

Schermafbeelding 2016 08 05 om 13.25.43

Bron: http://www.geefomhaar.be/

Pink Ribbon stak de koppen samen met zeven Belgische universiteiten om een online platform te ontwikkelen waar patiënten en hun familie terecht kunnen voor meer informatie over het krijgen van kinderen tijdens of na de diagnose en/of genezing. De Université Libre de Bruxelles (ULB), de Vrije Universiteit Brussel (VUB), de Université Catholique de Louvain (UCL), de Katholieke Universiteit Leuven (KUL), de Université de Liège (ULg), de Universiteit Gent (UGent) en de Universiteit Antwerpen (UA) willen met Family Hope de jongere borstkankerpatiënten niet uit het oog verliezen en aandacht bieden voor hun recht op een gezinstoekomst. Meer over Family Hope lees je hier: http://www.pink-ribbon.be/nl/project/family-hope

Op sociale media kan je op donderdag 26 oktober terecht met de hashtags #PinkRibbon en #BreastancerAwareness.

Nog meer acties en/of events in het kader van Breast Cancer Awareness Day die hier niet mogen ontbreken? Mail ons: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Meer informatie

Een greep uit het nieuws:

Suggesties uit de RoSa-biblitheek

Boeken

mijn borsten, mijn boekBreast: a natural and unnatural historythe big squeezeactiegids Vlaams bevolkingsonderzoek

 

 

 

 

 

  • Mijn borsten, mijn boek: leven met borstkanker, een ondersteunend parcours / Anne wislez, 2012. (RoSa exemplaarnummer: Cf/0413)
  • Dépistage du cancer du sein: actions de terrain avec les acteurs locaux: rapport de la recherche-action des Femmes Prévoyantes Socialistes et de la Mutualité Socialiste-Solidaris / Sarah Hibo, Baldewyns Pierre, 2012. (RoSa exemplaarnummer: Cg/ 0167)
  • Breast: a natural and unnatural history / Florence Williams, 2012. (RoSa exemplaarnummer: Ca/0614)
  • The biq squeeze: a social and political history of the controversial mammogram / Handel Reynolds, 2012. (RoSa exemplaarnr.: Cm/0073)
  • Actiegids Vlaams bevolkingsonderzoek naar borstkanker / Ondersteuningscel Logo's VZW, 2007. (RoSa exemplaarnummer: Cf/0183)

twee borstenborstkanker en boezembluesmijn borst alles over borstchirurgieBreast cancer genes

 

 

 

 

 

Artikels

  • Genetic basis of breast cancer / RESEARCH EU, maart 2013. 
  • Preventief borstkankeronderzoek: meerijden met de mammobiel / Themamap GEZONDHEID - Universiteit Antwerpen, nr. 3, maart 2012.
  • Ik heb kanker, maar de kanker heeft mij niet / KNACK, 8 mei 2013.
  • Does that make me a woman? Breast cancer, mastectomy,  and breast reconstruction decisions among sexual minority women / PSYCHOLOGY OF WOMEN QUARTERLY, sept. 2011 (jrg. 35 - nr. 3).

Meer publicaties vind je in RoSa's online catalogus via de trefwoorden BORSTKANKER, BORSTEN en/of PREVENTIE.

Aanvullende gegevens