Camille Claudel

Artistieke ontwikkeling
Psychische problemen
Nagedachtenis
Meer lezen

Artistieke ontwikkeling

Camille Claudel, geboren in 1864 in Fère-en-Tardenois, Champagne, is de oudste dochter van een bankier en een dochter uit een streng katholieke familie van hereboeren en priesters. Camille heeft alles om beroemd te worden : ze is intelligent, getalenteerd, mooi en ze heeft lef. Al zeer jong begint ze op eigen houtje te boetseren en te beeldhouwen, en haar vader laat haar lessen volgen.

In 1881 verhuist ze met haar moeder en jongere broer en zus naar Parijs. Haar vader blijft achter om voor het inkomen te zorgen. In Parijs laat Camille zich inschrijven in de Académie Colarossi. Hier krijgt ze les van Alfred Boucher, die later opgevolgd wordt door Auguste Rodin. Ze huurt ook een atelier samen met drie jonge Engelse beeldhouwsters. Waarschijnlijk wordt ze al snel de maitresse van de vierentwintig jaar oudere Auguste Rodin en in 1884 gaat ze in zijn atelier werken. Niet alleen werkt ze voor Rodin (soms ook als model) en samen met hem, maar tegelijkertijd maakt ze ook eigen werk dat elk jaar geëxposeerd wordt op het Salon de la Société des Artistes Français. Haar eerste officiële erkenning krijgt ze op 23-jarige leeftijd wanneer haar beeldengroep 'Sakountala' een eervolle vermelding krijgt op het Salon.

Wanneer de relatie tussen Camille Claudel en Auguste Rodin bekend geraakt, krijgt ze problemen met haar familie, vooral haar moeder, en moet ze de ouderlijke woning verlaten. Van dan af woont ze alleen: ze heeft nooit samengewoond met Auguste Rodin die zijn meer dan twintig jaar durende verhouding met Rose Beuret niet wil afbreken. In 1892 breekt ze met Auguste Rodin, waarschijnlijk na een ongewenste abortus, al blijven ze nog in contact tot 1898.

Beeld van Camille ClaudelOp artistiek vlak is het duidelijk dat Camille Claudel beïnvloed werd door Auguste Rodin, maar het omgekeerde is ook waar. Tussen 1893 en 1905 produceert Camille Claudel haar meest creatieve werk, waarbij ze ook experimenteert met nieuw materiaal zoals onyx. Ze is een zeer goede 'vakvrouw' zowel met klei als gips, en in het bewerken van marmer zelfs beter dan Auguste Rodin. Maar beeldhouwen is zwaar werk en de materialen zijn duur. Alhoewel haar genie wordt erkend heeft ze het moeilijk om te overleven: een eerste bestelling van de Staat loopt op niets uit o.a. omdat Auguste Rodin haar tegenwerkt. Langzaam maar zeker verzinkt ze in armoede, drinkt te veel en gaat haar gezondheid achteruit.

naar overzicht

Psychische problemen

Vanaf 1905, ze is dan 41 jaar, begint het duidelijk te worden dat ze mentale problemen heeft: ze vernietigt beelden, verdwijnt herhaaldelijk voor lange perioden en lijdt aan achtervolgingswaanzin waarbij ze zich volledig keert tegen Auguste Rodin die ze beschuldigt van het stelen van haar ideeën en aan het hoofd te staan van een samenzwering om haar te doden.

Haar vader die steeds in haar is blijven geloven en getracht heeft haar te helpen, sterft in 1913. Camille wordt hiervan niet op de hoogte gebracht, maar 8 dagen later wordt ze op aanvraag van haar moeder onder dwang naar een psychiatrische inrichting gebracht, eerst in de buurt van Parijs daarna, bij het begin van de oorlog, naar Montdevergues in de buurt van Avignon.

Na een perscampagne die de familie Claudel beschuldigt een geniale beeldhouwster te hebben geïnterneerd, wordt het stil rond Camille Claudel. Volgens het medisch dossier wordt er herhaaldelijk voorgesteld aan de familie haar vrij te laten, maar dit stuit steeds op een weigering van haar moeder, die haar ook verbiedt post te krijgen van iemand anders dan van haar broer, de dichter Paul Claudel.

Wanneer Camille Claudel sterft in 1943, na 30 jaar opsluiting is ze bijna volledig vergeten: in de instelling heeft ze nooit meer iets gecreëerd en sommige naslagwerken vermelden reeds haar dood in 1920…

naar overzicht

Nagedachtenis

In 1951 organiseert haar broer Paul Claudel een retrospective in het Musée Rodin, maar het is eerst in de jaren 1980 dat het grote publiek Camille Claudel herontdekt dankzij verscheidene boeken die aan haar gewijd zijn. In 1984 is er een grote tentoonstelling van haar werk, en in 1988 wordt er een film gemaakt over haar leven.

Een deel van het werk van Camille Claudel is verloren gegaan omdat ze het zelf vernietigd heeft, maar de ongeveer 90 beelden, schetsen en tekeningen die overblijven geven het beeld van een geniale kunstenares.

naar overzicht

Meer lezen

RoSa-bibliotheek, trefwoord Claudel Camille / kunstenaressen / 20e eeuw

  • Vrouwenportretten / Rosa Montero, 1997 (Historias de mujeres)
  • Camille Claudel : een dans van mystiek en banaliteit / Magda Heireman - Artikel in VROUW IN DE MIDDENGROEPEN volume 43 nr 03 (mei 1993), p. 19-20
  • Website over Camille Claudel

naar overzicht