Onderwijs

Meisjes zijn anders. En jongens ook.
Stereotiepe idee├źn over mannen en vrouwen spelen onbewust een grotere rol dan je zou denken. Ze beperken de mogelijkheden en verwachtingen van jongens en meisjes. Precies daarom is het belangrijk dat leerkrachten genderbewust voor de klas staan en dat ze leerlingen aanleren om kritisch met genderverwachtingen om te gaan.

Hoofddoel van genderbewust onderwijs moet steeds het weren van traditionele (gender)stereotypen zijn. Een kritische blik op het curriculum, het lesmateriaal, het verborgen curriculum en het schoolklimaat is een eerste noodzakelijke stap in de goeie richting. Daarnaast moet werk worden gemaakt van een genderbewust schoolbeleid en meer diversiteit in het lerarenkorps. Update: juni 2017

Genderstatistieken voor onderwijs in Vlaanderen. Situatie van de schooljaren 2011-2012 t.e.m. 2014-2015. Update: maart 2016

meisjes onderwijsHoe ziet de onderwijssituatie voor meisjes en jongens er wereldwijd uit? Hebben beiden gelijke toegang tot onderwijs? Is de representatie van meisjes en jongens in bepaalde onderwijsrichtingen ongeveer hetzelfde als in Vlaanderen? Het antwoord op deze en andere vragen kan je in dit katern raadplegen. Update: juni 2017