Uit onderzoek is gebleken dat tienermeisjes die erg actief zijn op sociale media een slechter zelfbeeld hebben dan leeftijdsgenoten die vaker ‘offline’ zijn. Maar sociale media kunnen ook een positief effect hebben op het zelfbeeld. Via Twitter, Instagram en Facebook wordt er namelijk ook heel wat kritiek geuit op het normatieve schoonheidsideaal. De actie #fatkini bijvoorbeeld, waarbij volslanke vrouwen een selfie plaatsen in hun bikini, geeft zelfvertrouwen aan vrouwen die door media en reclame aangepraat krijgen dat hun lichaam niet perfect is. Andere tegenbewegingen worden georganiseerd rond de hashtags #BoPo (body positivity) en #lybd (love your body). Analyseer de invloed van deze tegenbewegingen op sociale media op het zelfbeeld van tienermeisjes. Hoe staan tienermeisjes tegenover dit soort acties en bewegingen? Welke effecten hebben ze op hun zelfbeeld? Hoe kan sociale bijdragen tot een positiever zelfbeeld bij tienermeisjes?
Andere onderzoeksmogelijkheden: onderzoek de gegenderde invloed van schoonheidsidealen. Hoewel er doorgaans meer belang wordt gehecht aan het uiterlijk van meisjes, zijn ook jongens niet vrij van een dwingende druk om te voldoen aan het normatieve schoonheidsidealen. Wat is de invloed van sociale media op het zelfbeeld van jongens en meisjes? Zijn er opvallende genderverschillen? Schenk aandacht aan de invloed van filters en Photoshop.
Doorzoek RoSa's online catalogus met trefwoorden: identiteit / beeldvorming / lichaam / vrouwenlichaam / vrouwbeelden / manbeelden / uiterlijk / stereotypering / media / sociale media / rolmodellen / ...
Er is relatief weinig onderzoek naar polyamorie in Vlaanderen. Polyamorie betekent letterlijk “liefde in veelvoud”. Verricht een onderzoek naar polyamorie onder jongvolwassenen in Vlaanderen: attitudes, kennis, organisaties, voorkomen, verschil hetero-LHBTQ+, …
Doorzoek de online catalogus op trefwoorden: polyamorie / relaties / seksualiteit / leefvormen / holebi / queer / polygamie / ...
Er is inmiddels voldoende wetenschappelijke literatuur die aantoont dat cv’s van vrouwen over het algemeen lager worden beoordeeld dan die van mannen. Om discriminatie op basis van gender (en andere gronden!) te voorkomen, wordt er al wel eens gepleit voor anonieme sollicitaties. Eenzelfde denkoefening zou gemaakt kunnen worden voor het indienen van papers, eindwerken en masterproeven. Zou discriminatie op basis van genderstereotypen vermeden kunnen worden door academische werkstukken in te dienen met alleen een studentennummer in plaats van een naam? Hoe staan studenten en docenten hier tegenover? Waar wordt er al geëxperimenteerd met anonieme inleverprocedures? Is dat bewust om discriminatie op vlak van gender te voorkomen?
Doorzoek RoSa's online catalogus met trefwoorden: scriptie / vacatures / sollicitaties / acties / discriminatie / gelijke kansen / studenten / universiteiten / hoger onderwijs / …
Wat is de psychologische impact van het voortdurende proces van vrouwenemancipatie op mannen en/of de conceptualisatie van mannelijkheid? In welke mate is de perceptie van mannelijkheid veranderd en hoe? Analyseer eventuele veranderingen in de invulling van genderrollen en de impact hiervan op genderrelaties.
Doorzoek RoSa's online catalogus met trefwoorden: mannelijkheid / normen / attituden / mannen / identiteit / emancipatie / stereotypering / gender / genderrollen / machismo / mannenstudies / …