In de categorie RoSa luistert bespreken we interessante podcasts over gender en/of feminisme die ons opvallen, die we warm aanraden of die we kritisch onder de loep nemen. Ditmaal luisterden we naar een aflevering van Culturele bagage, de wekelijkse cultuur- en tijdgeestpodcast van De Volkskrant. Host Esma Linneman spreekt met mediaverslaggevers Emma Curvers en Haro Kraak over tradwives. We legden ons oor te luister.
De laatste jaren is er heel wat te doen rond een nieuwe trend op sociale media: op TikTok en Instagram etaleren jonge vrouwen hun leven als ‘tradwife’, oftewel traditionele vrouw. Hun leven staat volledig in functie van hun echtgenoot - die als traditionele kostwinner het gezin van inkomen voorziet - en van eventuele kinderen. Daarmee grijpen ze terug naar een burgerlijk vrouwelijkheidsideaal uit de jaren 1950: een onderdanige huisvrouw die dag in, dag uit instaat voor het huishouden en de zorgtaken van het gezin, en dit alles met de glimlach. We zien perfect gecureerde plaatjes van al even perfect gelakte en gekapte jonge vrouwen die hun man op zijn wenken bedienen, zuurdesembrood bakken, ramen zemen en sokken stoppen als ware het een lieve deugd. Voor de tradwife schuilt voldoening in eenvoud en toewijding. En dat is nog niet zo vreemd, zo merken podcasthost Esma Linneman en columnist Emma Curvers op. Samen met journalist Haro Kraak, die vooral schrijft over thema’s rond gender, identiteit en rechts populisme, onderzoeken ze de vaste elementen, de esthetiek en de aantrekkingskracht van the tradlife.
In de minder interessante delen van de podcast dromen Linneman en Curvers luidop van een rustig leven waarin haverkoekjes bakken zowel het summum van voldoening als het enige doel van de dag kan zijn, en vraagt Linneman aan Kraak of de tradwife niet stiekem de vrouw is waar alle mannen naar verlangen. Interessant wordt het wanneer Curvers het vanuit de VS overgewaaide fenomeen van de tradwife analyseert en de gendernormen van deze relatief nieuwe trend op sociale media duidt in de Nederlandse context. Ook opmerkelijk is de verhouding van heel wat tradwives tot feminisme: hoewel velen zich zeer expliciet uitspreken tegen feminisme - dat vrouwen zou verplichten carrière te maken ten koste van hun “natuurlijke zorgende rol” - valt het tegelijkertijd op dat velen van hun aangeven ooit “een die hard feminist” of “boss girlie” geweest te zijn. Prestatiedruk deed hen bekeren: vandaag moet je én carrière maken, én er altijd piekfijn uitzien, én er een benijdenswaardig sociaal leven op nahouden én voldoen aan alle vrouwelijkheidsidealen op het vlak van hun gezinsleven. Volgens Curvers hebben tradwives en feministen dan ook meer gemeen dan ze op het eerste zicht zelf vermoeden; beiden klagen namelijk de hoge prestatiedruk aan van de westerse samenleving, evenals de onrealistische schoonheidsidealen en de onhaalbare pseudofeministische mythe “that women can have it all”. Het verschil tussen tradwives en feministen zit hem veeleer in hun reactie en politieke antwoord op die factoren.
Geprikkeld en wil je meer weten over tradwives, hun politieke idealen en discoursen?
Host Esma Linneman | Montage Laura Hisken | Eindredactie Corinne van Duin | Artwork Sophia Twigt