De afgelopen jaren hebben feministen van over de hele wereld geijverd voor gelijke rechten voor vrouwen en mannen op sociale media. Hashtags worden in het leven geroepen om goede campagnes een stevig duwtje in de rug te geven, aangrijpende gebeurtenissen te veroordelen, frustraties te delen met anderen en taboes te doorbreken. RoSa geeft een overzicht van de tot nu toe populairste feministische hashtags van 2018. Dit overzicht wordt maandelijks bijgewerkt. (Laatste update: 15/11/2018)

Heb je nog suggesties? Mail ze door naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Lees ook: Populaire feministische hashtags van 2017, 2016 en 2015

#Timesup

timesup

Met een open brief in The New York Times wordt begin januari de actie Time's Up gelanceerd. Een initiatief van 300 topvrouwen (actrices, regisseurs, producers en bedrijfsleiders) in Hollywood. Time's up steunt vrouwen financieel die een rechtzaak willen aanspannen; eist wetswijzigingen, gelijk voor gelijk werk en meer vrouwen aan de top in de media, filmwereld en politiek. De tijd is op. Vrouwen getuigen massaal over grensoverschrijdend gedrag intimidatie en ongelijkheid op de werkvloer met #timesup om de ernst van de zaak aan te kaarten.

 

 

 

#PayMeToo

paymetoo'Gelijk loon  voor gelijk werk', het klinkt logisch, maar in de praktijk is het allesbehalve dat. Vrouwen in de Europese Unie verdienen gemiddeld 16% minder dan mannen. België zit daar ver onder met 6%, maar dat is nog steeds 6% te veel. In de privésector verdienen vrouwen gemiddeld 20% minder dan mannen in België. Eenmaal gepensioneerd krijgt een ex-werkneemster 25% minder uitgekeerd dan een ex-werknemer. Hoewel vele campagnes worden gevoerd voor gelijk loon voor gelijk werk, blijft de loonkloof tot op vandaag wereldwijd een oud zeer. Sinds kort is een groep Britse vrouwelijke parlementsleden gestart met het initiatief #PayMeToo om vrouwen advies te geven over hoe ze gelijk loon kunnen afdwingen. Heb jij een tip of wil je gewoonweg het probleem aankaarten? Deel het op sociale media.

 

#BelieveWomen en #BelieveSurvivors

believe womenOm de slachtoffers van seksueel geweld een hart onder de riem te steken hebben de organisatoren van de #WomensMarch #BelieveWomen en #BelieveSurvivors gelanceerd. Zij krijgen het immers hard te verduren omdat hun verhalen niet worden geloofd. 

 

 

 

 

 

 #JustATampon en #LiveTweetYourPeriod

justatampon1Onder het motto 'liever samen afzien, dan alleen' uiten vrouwen hun frustraties en gevoelens tijdens hun maandstonden met de hashtags #LiveTweetYourPeriod en #JustATampon. Samen klagen, het mag. Gevatte commentaren en grappige cartoons helpen om het taboe van menstruatie te doorbreken.Onder het motto 'liever samen afzien, dan alleen' uiten vrouwen hun frustraties en gevoelens tijdens hun maandstonden met de hashtags #LiveTweetYourPeriod en #JustATampon. Samen klagen, het mag. Gevatte commentaren en grappige cartoons helpen om het taboe van menstruatie te doorbreken.
Andere hashtags zijn:  #BloodNormal (cf. supra), #RedSummer, #TweetYourPeriods, #EndPeriodShaming, #EmbraceYourPeriod, #PlayOn (cf. supra), #ongesteld, #menstruatie, ... 

  

#Elklijfeenschoonlijf

lijf#Elklijfeenschoonlijf. Onder die hashtag hebben al meer dan 250 meisjes, jonge vrouwen en enkele mannen een foto van zichzelf gepost op sociale media met of zonder rondingen, littekens of magere benen incluis. Een goede ontwikkeling om aan te tonen dat er een enorme diversiteit aan lichamen bestaat en dat elk lichaam mooi is, zolang je er zelf mee tevreden bent.

 

 

 

 

#MorePowerfulTogether

this is what a feminist looks likeIn 2014 lanceren de VN de #HeForShe campagne omdat mannen ook baat hebben bij gendergelijkheid. Vier jaar later is een start de nieuwe #MorePowerfulTogether campagne om die boodschap kracht bij te zetten.

 

 

 

 

 

#WhyIDidntreport

whyididntreport#MeToo wordt kracht bijgezet met #WhyIDidntReport. Met deze hashtag leggen vrouwen uit waarom ze geen aangfite hebben gedaan na seksueel geweld, veelal uit angst of machteloosheid. #WhyIDidntReport is ontstaan nadat de Amerikaanse president Donald Trump zich op Twitter afvroeg waarom Christine Blasey Ford geen aangifte had gedaan na vermeend seksueel misbruik door kandidaat-opperrechter Kavanaugh. Verschillende slachtoffers geven nu prijs waarom ze niet naar de politie zijn gestapt na seksueel geweld.

 

 

 

#BeperktZicht

beperktzicht

We hebben ze allemaal: bewuste en onbewuste vooroordelen over vrouwen en mannen. Dit leidt tot stereotypering. Stereotypen beschrijven hoe vrouwen en mannen zouden zijn, hoe ze zich horen te gedragen en waar ze goed in zouden zijn, met als gevolg dat we deze stereotypen als de enige waarheid zien. En daar willen we van af, want het staat gelijke kansen in de weg.

#BeperktZicht-campagne van de Nederlandse vrouwenorganisatie Women inc legt de onbewuste stereotypen die wij allemaal hebben bloot. Daardoor kunnen we stilstaan bij de eigenschappen die we normaal vinden voor vrouwen en voor mannen én de gevolgen daarvan. Om vervolgens onze blik te openen en de weg vrij te maken naar echte vrije keuzes.