Op 11 februari brengt de internationale gemeenschap (de verwezenlijkingen van) vrouwen in de wetenschap (maar ook in andere STEM-disciplines, zoals technologie) onder de aandacht op de Internationale dag van vrouwen en meisjes in de wetenschap.

Waarom deze internationale dag?

© Beeld uit "Ava & Trix educatief pakket": https://ava-trix.com/De prestaties van vrouwen zijn lange tijd over het hoofd gezien in alle gebieden van de wetenschap, vooral in vergelijking met de prestaties van hun mannelijke collega's. Ook anno 2017 zien we nog te vaak éénzelfde verhaal. Deze onderwaardering is één van de belangrijkste belemmeringen voor het bereiken van gendergelijkheid in die wetenschappelijke gebieden. De internationale gemeenschap stelde daarom in december 2015 een resolutie op om één dag per jaar net (de verwezenlijkingen van) vrouwen in de wetenschap (maar ook in andere STEM-disciplines, zoals technologie) onder de aandacht te brengen.

De Internationale dag kwam er om de reeds bestaande acties van onder meer UNICEF, UN Women en de Internationale Telecommunicatie Unie (ITU) kracht bij te zetten en vind jaarlijks plaats op 11 februari. Het doel van die dag is om de toegang van vrouwen en meisjes tot, en hun participatie in de STEM-disciplines (wetenschap, technologie, ingenieurwetenschap en wiskunde) te vergroten door de beperkingen waarmee ze nog steeds te maken krijgen (of initiatieven die deze beperkingen trachten tegen te gaan) onder de aandacht te brengen.

Bron afbeelding: © Beeld uit "Ava & Trix educatief pakket": https://ava-trix.com/

Bron: UNESCO Science Report, Towards 2030.

Bron afbeelding: UNESCO Science Report, Towards 2030 - unesco.org.

Thema van 2017

Dit jaar vindt de tweede editie plaats van deze International Day of Women and Girls in Science (IDWGS), oftewel de internationale dag van vrouwen en meisjes in de wetenschap. Op IDWGS 2017 zal er net als vorig jaar een High-Level Forum plaatsvinden onder deskundige leiding van The Royal Academy of Science International Trust (RASIT): rasit.org. Voor de editie van 2017 werken ze hiervoor samen met het Ministry of Social Dialogue, Consumer Affairs and Civil Liberties of Malta, ter ere van het Maltese voorzitterschap van de EU. Focus van dit High-Level Forum zal sterk liggen op “Gender, Science and Sustainable Development: The Impact of Media”. Meer over dit High-Level Forum: womenscienceday.org.

In het kader van IDWGS 2017 bracht UNESCO onder meer volgend filmpje uit: "Unlocking the Potential of Girls - STEM (UNESCO)" (youtube-link). Voor meer cijfers kan je terecht bij de laatste UNESCO visualisations on Women in Science.

Lees ook de resolutie over IDWGS (pdf) of ga naar womeninscienceday.org en unesco.org voor meer informatie. De dag werd ook voorzien van een eigen Twitter-account: @WomenScienceDay.

Op sociale media kan je verder onder meer terecht met volgende hashtags: #dayofwomeninscience, #womeninscience en #womenintech.

Int Day Women Girls in Science Logo

In het nieuws

Meer informatie over (de participatie van) vrouwen en meisjes in wetenschap en technologie

VeraRubin kleinmary somerville kleinchien Shiung Wu kleinlehmann klein Carson Hopper mariecuriedochterirenet65 Rosalind franklin klein

Bron afbeelding: © Beeld uit "Ava & Trix educatief pakket": https://ava-trix.com/

In de RoSa-bibliotheek

headstrongbreaking2daughtersWSTscienceengineering

  • Headstrong: 52 women who changed science - and the world / Rachel Swaby, 2015 - RoSa ex.nr.: EII m/0138
  • Breaking in: women's accounts of how choices shape stem careers / Ann Wolverton, Lisa Nagaoka & Mimi Wolverton, 2015 - RoSa ex.nr.: EII a/0749
  • Daughters of alchemy: women and scientific culture in early modern Italy / Meredith K. Ray, 2015 - RoSa ex.nr.: EII m/0136
  • Women, science, and technology : a reader in feminist science studies / Mary Wyer (e.a.), 2014 - RoSa ex.nr.: M/0479
  • Science: it's a girl thing!: women in research and innovation / European Commission, 2014 - RoSa ex.nr.: P 4/0555
  • Gender equity in science and engineering: advancing change in higher education / Diana Bilimoria (e.a.), 2014 - RoSa ex.nr.: DIII3a/0073

zinmysticageekbreakingstellingcultures

  • Zin in wetenschappen, wiskunde en techniek: leerlingen motiveren voor STEM / Hilde Van Houte (e.a.), 2013 - RoSa ex.nr.: DII 3f/0150
  • Searching for the soror mystica: the lives and science of women alchemists / Robin L. Gordon, 2013 - RoSa ex.nr.: FI m/0258
  • Little Miss Geek: bridging the gap between girls and technology / Belinda Parmar, 2012 - RoSa ex.nr.: DIII3f/0050
  • Breaking into the lab: engineering progress for women in science / Sue V. Rosser, 2012 - RoSa ex.nr.: EII a/0722
  • Gender in stelling: over gender, wetenschap & technologie / Barbara De Munnynck, 2012 - RoSa ex.nr.: DIII1a/0086
  • Gender and science: studies across cultures / Neelam Kumar, 2012 - RoSa ex.nr.: M/0481


Voor meer publicaties, zoek op in RoSa's online catalogus onder volgende trefwoorden: STEM, WETENSCHAP, TECHNOLOGIE, WETENSCHAPPELIJKE BEROEPEN, TECHNOLOGISCHE BEROEPEN, STUDIEKEUZE, BEROEPSKEUZE.