De afgelopen jaren hebben feministen van over de hele wereld geijverd voor gelijke rechten voor vrouwen en mannen op sociale media. Hashtags worden in het leven geroepen om goede campagnes een stevig duwtje in de rug te geven, aangrijpende gebeurtenissen te veroordelen, frustraties te delen met anderen en taboes te doorbreken. RoSa geeft een overzicht van de populairste feministische hashtags.

#HeForShe

heforshe1UN Women heeft een van de meest succesvolle hashtags gelanceerd voor de #HeForShe campagne. Mannen worden gestimuleerd om via sociale media op te komen voor vrouwenrechten en de ongelijkheid tussen beide seksen aan te kaarten.

 

  

 

#WijOverdrijvenNiet

wijoverdrijvenniet1Nagefloten of uitgescholden worden voor hoer of in de billen geknepen worden, vrouwen maken het dagelijks mee. Het is genoeg geweest volgens blogger Yasmine Schillebeeckx. Zij en haar collega-blogger Annebeth Bels doen een oproep aan alle vrouwen in België om voorbeelden van seksisme te delen onder de hashtag #WijOverdrijvenNiet.

 

  

 

#RedMyLips

redmylipsDanielle Tansino startte in 2012 met haar #RedMyLips campagne om aan te tonen dat vrouwen nooit zelf verantwoordelijk zijn voor hun verkrachting. Ook wanneer vrouwen te diep in het glas hebben gekeken en verkracht worden, mag de schuld niet bij hen gelegd worden.

 

 

   

 

#LiveTweetYourPeriod en #JustATampon

livetweetyourperiodOnder het motto 'liever samen afzien, dan alleen' uiten vrouwen hun frustraties en gevoelens tijdens hun maandstonden met de hashtags  #LiveTweetYourPeriod en #JustATampon. Samen klagen, het mag. Gevatte commentaren en grappige cartoons helpen om het taboe van menstruatie te doorbreken.

 

 

 

  

 

#ToTheGirls 

tothegirlsAlle meisjes aan de macht! #ToTheGirls werd in het leven geroepen door de Amerikaanse auteur Courtney Summers. Meisjes hoeven niet onzeker te zijn over hun lichaam, ze mogen fouten maken en opgroeien in een wereld waarin ze mogen zijn wie ze willen zijn. 

 

   

 

 

#EverydaySexism

everydaysexismprojectSinds 2012 hebben meer dan 100.000 mensen #EverydaySexism gebruikt om hun ervaringen met alledaags seksisme met de wereld te delen. Seksistisch gedrag op straat, op het werk of op het internet, 90% van de vrouwen krijgt er mee te maken. De Belgische overheid neemt het initiatief om seksisme een halt toe te roepen met de anti-seksismewet dat in augustus 2014 in werking is getreden. Vrouwen die zich benadeeld voelen in Vlaanderen, kunnen binnenkort ook terecht bij de genderpolitie

 

 

 

 

  #LikeAGirl

like a girlUit een enquête van Always is gebleken dat 72% van de Amerikaanse meisjes vindt dat ze te vaak worden beperkt in hun kansen. 'Meisjes zijn zwak', 'ze kunnen niet dapper zijn', 'je loopt en vecht als een meisje', de vooroordelen zijn legio. Always lanceerde de #LikeAGirl-campagne om het zelfvertrouwen van meisjes op te krikken en aan te tonen dat 'Als een meisje' geen belediging is. 

 

 

 

 #ILookLikeAnEngineer

 ilooklikeanengineerMet de hashtag #ILookLikeAnEngineer wil Isis Anchalee bewijzen dat er ook vrouwelijke ingenieurs zijn en geen één bepaald vrouwelijk ingenieurtype bestaat. Anchalee startte de campagne nadat haar werkgever felle kritiek kreeg op een advertentie waarvan zij het gezicht was. Tegenstanders geloofden niet dat zij een ingenieur was en gingen ervan uit dat het bedrijf slechts 'een mooi gezicht' wou voor zijn advertentie. 

 

 

 

#Girl4President 

girl4president

Omdat 'meisjes hebben het recht om te leren en over hun toekomst te beslissen' werd de #Girl4President-camapgne gelanceerd. Het doel van de internationale #Girl4President-campagne van Plan International is wereldleiders overtuigen de mening en specifieke noden van meisjes op te nemen in de duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s) voor de volgende 15 jaar. Belangrijke strijdpunten zijn onder meer de strijd tegen kindhuwelijken en geweld en een betere toegang tot kwaliteitsvol onderwijs. 

 

 

 

#ClothesWithoutLimits 

clotheswithoutlimits

Meisjeskleding is roze, jongenskleding is blauw. Schattige jurkjes voor haar overgoten met glitter, stoere shirts voor hem om in te ravotten. Kan het ook anders? De moeders achter #ClothesWithoutLimits maken komaf met stereotiepe kleding. Op vraag van hun dochters ontwierpen ze t-shirts met dino- en ruimtevaartmotieven, motieven die je traditioneel gezien alleen in de jongensafdeling van een klerenwinkel zou terugvinden. 

 

 

 

#DistractinglySexy

distractinglysexyAls reactie op de seksistische uitspraken van de Britse biochemicus en Nobelprijswinnaar Tim Hunt begin juni deelden vrouwelijke wetenschappers 'sexy' foto's op Twitter onder de hashtag #DistractinglySexy.  

 

 

 

 

#SilenceHidesViolence  

SilenceHidesViolenceBrooke Beaton (27) werd mishandeld door haar ex-vriend. Om die harde werkelijkheid te tonen en om ieder slachtoffer van partnergeweld te steunen, trommelde ze een vriendin en professioneel fotografe Tiffany Thoelke op voor een fotoshoot. Met die ontluisterende fotoshoot wou Brooke de keiharde werkelijkheid van huiselijk geweld tonen om de maatschappij bewuster te maken. Op een van de foto’s staat ze met blauwe plekken onder haar ogen en op haar schouder. In een ander beeld zie je de tranen dan weer over haar wangen rollen. De fotografe zette de indrukwekkende foto’s op haar professionele Facebookpaginavoorzien van een emotionele tekst en de hashtag #SilenceHidesViolence (stilte verhult geweld). 

 

#ShoutYourAbortion

shoutyourabortion1Maak van abortus geen taboe-onderwerp met #ShoutYourAbortion.

 

 

 

 

 

#Seksisme 

catherineongenaeDe hashtag #WijOverdrijvenNiet inspireerde Catherine Ongenaé om een boek te schrijven over seksisme in de samenleving. In #seksisme leggen tien vrouwen de patronen ervan bloot. Of het nu over onhaalbare ideaalbeelden gaat, over de hardnekkigheid van traditionele rollenpatronen, of het bijna onverwoestbare victim blaming: het wordt de hoogste tijd dat vrouwen worden gehoord. Want nee, ze overdrijven niet.

 

 

 

Aanraders uit de RoSa-bibliotheek 

fromthedancehall  

  • From the dance hall to facebook: teen girls, mass media, and moral panic in the United States, 1905-2010 / Shayla Thiel-Stern, 2014. (RoSa exemplaarnr. GII 1m/0003)
  • "Dik en trots. Fotobloggen als zelfacceptatie en politiek statement" / Raffia, 2013, nr. 11, p. 26-28. (RoSa Tijdschriftenzaal)  

Aanvullende gegevens